Nieuws

De toneelauteur is dood, leve de toneelauteur.

Van 22 tot 26 februari 2021, vindt in Leuven Shakespeare is dead plaats, een internationaal festival voor nieuwe toneelschrijfkunst. Het festival gaat, met een jaartje vertraging door corona, in op de theatertekst vandaag. De grote Bard is misschien wel dood, de toneelschrijfkunst daarentegen is alive and kicking.

Een internationale selectie van recente stukken worden op het festival in februari voorgesteld aan het publiek. In vertaling tijdens staged reading én in de thuistaal tijdens readings in de huiskamers van de internationale gemeenschap in Leuven.

Naast de internationale selectie kom ook recente Nederlandstalige teksten aan bod in de staged readings. Deze teksten worden gelezen in het Engels. Naar aanleiding van het festival worden ze ook vertaald naar het Frans en het Duits.

De teksten van de Internationale en Nederlandstalige selectie horen tot het recente theaterrepertoire. Op het festival is er ook veel aandacht voor het allernieuwste werk.

Voor de Zoeklichtsessies lanceren Shakespeare is dead en Theater Bellevue een call om theaterschrijvers uit te nodigen om hun meest recente ideeën of teksten te komen pitchen, een vraag te stellen of een probleem voor te leggen. Een publiek van theaterprofessionals en vakbroeders geeft tips en coaching. De teksten en tekstfragmenten uit de Zoeklichtsessies vormen ook het basismateriaal voor de dagelijkse Scratchnights, wilde theaterjams waarin leesgrage theatermakers, acteurs en theaterliefhebbers de teksten ontdekken en samen luidop lezen.

Theater

 

In het avondprogramma kunnen theatervoorstellingen natuurlijk niet ontbreken. Onderland van Dimitri Leue, Man in de mist van Christophe Aussems en Het nieuwstedelijk, Toen eindelijk alles lukte van Maarten Westra Hoekzema, 21.02.2021 De wereld in één dag/Eén dag in de wereld van Nico Boon en ARSENAAL, Weird Tales van Mats Van Drogenbrouck en KRAPP, David of hoe we ons bedacht hebben van Willem de Wolf, Wannes Ghyselinck en Freek Vielen (de HOE, De Nwe Tijd), Connie & Zorba van Leen Roels en fABULEUS, Wat er ontbreekt of hoe ik Foucault leerde kennen via een dating-app van Vincent Doddema en Staatstheater Mainz,…De aftrap wordt gegeven door een theatraal-literaire soirée composée met de beste toneelauteurs uit de lage landen onder de titel ‘Over de tong, over de lippen.

Voor starters, studenten en aficionado’s!

Voor het festival ontwikkelde de kunsteduatieve organisatie WISPER een bijzonder programma van workshops en organiseert theateropleiding LUCA Drama Luca Masterclasses en een eigen LUCA avond. De studenten en docenten van de opleiding duiken overigens ook tijdens staged readings en heel wat andere activiteiten op.

Voor professionals

Shakespeare is dead biedt naast een brede avondprogrammatie met voorstellingen van recente toneelteksten, een dagprogramma met workshops & masterclasses ook een professioneel luik voor auteurs, vertalers, dramaturgen, regisseurs, gezelschappen en uitgeverijen. Daarnaast werkt Shakespeare is dead ook een internationaal bezoekersprogramma uit. Onder andere op het programma staan debatten en rondetafels over de kunst van het vertalen van toneelschriftuur, netwerkmomenten en individuele ontmoetingen (in Walk the talk sturen we een schrijver en een internationale gast op stap door Leuven).

 

Shakespeare is dead is een organisatie van Het nieuwstedelijk in co-productie met fABULEUS, WiSPER, LUCA Drama, KULeuven en 30CC, in samenwerking met Kunstenpunt, Literatuur Vlaanderen, Dutch Performing Arts, Leuven Leest, Stad Leuven, OPENDOEK & Creatief Schrijven, PassaPorta, Theater Bellevue Amsterdam, deBuren en met dank aan OPEK en STUK. 

 

Ontdek het volledige programma hier.

CARL ZUCKMAYER SCHOLARSHIP - Call

CARL ZUCKMAYER SCHOLARSHIP - Call

In 2023 zal het ministerie van Rijnland-Palts voor de eerste keer de CARL ZUCKMAYER SCHOLARSHIP toekennen ter bevordering van hedendaags Europees theater en de nagedachtenis van de politieke Duitse toneelschrijver Carl Zuckmayer.

De beurs is bedoeld voor in Europa wonende toneelschrijvers die al minstens één toneelstuk hebben geschreven dat al is opgevoerd. Met de beurs kunnen ze een toneelstuk schrijven over een maatschappelijk relevant, Europees onderwerp.

De staat van de jonge toneelschrijver, Anouk Friedli

De staat van de jonge toneelschrijver, Anouk Friedli

onze generatie wordt vaak gezien als een verloren generatie
we voelen ons verloren
of we zijn iets verloren
een soort idealisme of collectiviteit
maar ik heb het gevoel dat we juist veel gewonnen hebben tegenover vorige generaties aan inzicht
aan bewustzijn en zelfbewustzijn
aan bescheidenheid
en zeker aan fijngevoeligheid

Lees hier de Staat van de jonge toneelschrijver zoals uitgesproken door Anouk Friedli op vrijdag 25 februari op de eerste editie van Shakesepeare is dead.