Written by

Anoek Nuyens (1984) studeerde Theater-, Film- en Televisiewetenschap in Utrecht en Berlijn. Haar werk strekt zich uit over verschillende maatschappelijke domeinen en podia. Naast haar sociaal bewogen, documentair theaterwerk schrijft Anoek voor verschillende bladen en doet ze journalistiek onderzoek, waarvoor ze werd genomineerd voor De Loep (prijs voor onderzoeksjournalistiek). In 2013 won ze voor een van haar essays de Marie Kleine-Gartman Pen. Sinds 2015 is ze een van de vaste theatermakers bij Theater Frascati in Amsterdam waar ze haar eigen voorstellingen schrijft en speelt.

Rebekka de Wit (1985) studeerde woordkunst aan het Koninklijk Conservatorium Antwerpen. Ze is schrijver en theatermaker. Voor Stel je voor, ik zoek een staat ontving ze de SABAM- Schrijfprijs 2011. En voor Hoe dit het verhaal werd (uitgegeven bij Bebuquin) ontving ze het Laureaat KBC Jongtheaterprijs 2011. Haar debuutroman We komen nog één wonder tekort werd bij Atlas Contact gepubliceerd in 2015. In 2019 verscheen Afhankelijkheidsverklaring, een bundeling van essays. Sinds september 2016 vormt ze samen met Freek Vielen en Suzanne Grotenhuis de artistieke kern van theaterhuis De Nwe Tijd.

OVER DE ZAAK SHELL

De laatste witte mannelijke neushoorn is uitgestorven. Bosbranden, overstromingen en aardverschuivingen zijn overal ter wereld aan de orde van de dag en toch gebeurt er veel te weinig. Hoe komt dat? Theatermakers Rebekka de Wit en Anoek Nuyens volgen het klimaatdebat al jarenlang op de voet. In De zaak Shell komen de belangrijkste stemmen uit het klimaatdebat samen. Aanleiding is de echte rechtszaak die de NGO Milieudefensie aanspant tegen Shell. Het verweer van Shell? Niet wij, maar de consument moet veranderen. Net als bij alle partijen in het klimaatdebat wordt de verantwoordelijkheid doorgeschoven. Heeft Shell een punt? Is de consument echt vrij? Of moet toch de overheid meer doen? 

Anoek Nuyens & Rebekka de Wit - De zaak Shell